زیبانو

زیبانو، راهکاری برای زیبایی بانوان ایرانی

زیبانو

زیبانو، راهکاری برای زیبایی بانوان ایرانی

  • ۰
  • ۰

خانم ها سالانه 2 کیلو رژ لب می‌خورند. رژلب عامل بیماری‌هایی مانند یائسگی زودرس و سرطان رحم است. تحقیقات نشان داده است رژلب‌ها حاوی مواد سنگینی مانند سرب، رنگ‌های مصنوعی، سیلیکون، اسانس، BHT، پارابن هستند. این مواد می‌تواند زمینه‌ساز سرطان و امراض مختلفی در بدن باشد. آیا همین موارد کافی نیست تا باور کنید که نباید از هر رژ لبی برای زیبایی لب هایتان استفاده کنید؟ تازه این تنها برخی عوارض جانبی رژ لب های شیمیایی بی کیفیت است. رژ لب بی کیفیت علاونه بر مشکلات بیان شده، باعث از بین رفتن زیبایی لب هم می شود. همه این ها دست به دست هم می دهند تا توصیه کنیم برای خرید رژ لب با دقت ویژه ای اقدام کنید.

آیا رژ لب برای سلامت ما مضر است؟
در فرانسه کمپینی به راه افتاد برای استفاده نکردن از رژ لب زیرا همانطور که گفته شد رژ لب عامل بیماری سرطان رحم و بلوغ زودرس در نوجوانان و یائسگی زودرس است. این کمپین از همه اعضای خود خواسته عکسی در حال پاک کردن رژلب بگیرند و برای دوستانشان بفرستند و استفاده از رژلب را به خاطر سلامت خود کنار بگذارند.

رژلب به دلیل اینکه حاوی سرب و ترکیبات آهنی، پلی اتیلن، تیتانیوم است باعث بروز سرطان پستان و سرطان ریه خواهد شد. سرب نیز می‌تواند عامل کم خونی و ناباروری و عقب افتادگی در جنین شود.

مواد تشکیل دهنده رژ لب
60 درصد رژلب را باید موم طبیعی زنبور عسل و روغن تشکیل دهد؛ تا اینجا یعنی رژ لب مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند. در تولید بعضی از رژلب‌ها از موم طبیعی عسل و روغن گیاهی مرغوب یا کره کاکائو استفاده می‌کنند. هرچه کیفیت رژلب بالاتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است.

 

در تولید بسیاری از انواع رژ لب، موم طبیعی زنبور عسل حذف می شود. به همین راحتی! به جای آن مواد دیگری مثل پارافین به دست آمده از نفت و برخی مواد ساختگی شیمیایی استفاده می شود.

هرچه در تولید رژ لب از موم و روغن مرغوب‌تری استفاده شود، برای نرم شدن لب‌ها مفید است. رژلب‌های مایع به دلیل داشتن الکل زیاد خشکی لب‌ها را افزایش می‌دهند.

رژ لب مایع

همچنین در تولید برخی دیگر از رژ لب ها از روغن کرچک و لانولین که چربی گوسفند است استفاده می‌شود. در گوسفندان برای جلوگیری از امراض پوستی و کک آن‌ها را از حوضچه آفت کش عبور می‌دهند. ممکن است چربی گوسفندان آلوده به امراض بالا باشد و همین موضوع است که عاملی برای بروز بیماری است.

مابقی رژلب از الکل تشکیل شده که حلال روغن است. اسانس، رنگ، مواد نگهدارنده نیز خود می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. بخش عمده بسیاری از رژ لب های موجود در بازار که باعث بروز مشکلات می شوند، همین قسمت رنگ ها و مواد نگهدارنده غیر مجازی است که به راحتی از طریق دهان وارد سیستم گوارشی انسان می شود.

دانشگاه کالیفرنیا تحقیقاتی روی 8 برند معتبر دنیا انجام داده و به این نتیجه رسیده است که رژ لب‌ها حاوی 9 فلز سنگین سمی مانند کروم، منیزیم، کاستیوم و سرب هستند. این فلزات سنگین بیشتر در مراحل رنگ دهی به رژ اضافه می شوند.

رنگ رژلب از چه ترکیبی به دست می‌آید؟
 

رنگ رژلب های بی کیفیت از ترکیب ذغال سنگ یا ترکیب‌های رودخانه‌ای به دست می‌آید. استفاده از ترکیبات ذغال سنگ سوزش و سایر مشکلات پوستی را به وجود می‌آورد.

کارمین یکی دیگر از موادی است که در تولید رنگ رژلب به کار برده می‌شود. این نوع ماده سمی از جوشاندن نوعی سوسک به وجود می‌آید، که خود عامل ایجاد بیماری‌های پوستی و حساسیت‌ها است. ترکیبات دریاچه‌ای از جلبک‌ها و سنگ‌ها تشکیل شده و در رنگ رژلب از آن‌ها استفاده می‌شود. اسانس‌ها نیز یکی دیگر از عواملی هستند که خشکی و ترک پوست را ایجاد می‌کنند.

هرچه رژلب رنگ پررنگ‌تری داشته باشد، سرب بیشتر و همچنین فلزات سنگین تری را در خود دارد. ماندگاری بالای رژلب، نیز نشان دهنده سمی بودن آن است. توصیه می‌شود از رژلب هایی استفاده شود که ماندگاری کمتری داشته باشند و به آسانی پاک شوند.

در هنگام خرید نباید فقط به قیمت رژلب توجه داشت. زیرا با وجود قیمت بالا و داشتن برند معروف، باز هم ممکن است در تولید آن از فلزات سنگین زیادی استفاده شده باشد که برای سلامتی مضر است.

هشدارهایی در مورد رژ لب


متاسفانه در سال های اخیر گزارش های فراوانی در مورد مشکلات ایجاد شده از مصرف رژ لب به دست کارشناسان رسیده است. این موارد نشان می دهند حتی تولیدات برخی برندهای معتبر نیز ممکن است مضراتی را برای بدن انسان به همراه داشته باشند.

نشانه های حساسیت به رژلب
 

پوسته شدن، خارش و سوزش لب نشانه های حساسیت به رژلب است. به محض مشاهده این علائم باید مصرف رژ متوقف شود. در صورتی که لب‌ها زخم شد، باید حتما از آنتی بیوتیک استفاده نمود تا منجر به زرد زخم نشود. در این مدت از کرم‌های SPF دار استفاده کنید تا مشکل به کل برطرف شود.

دقت داشته باشید که هرچه از رژ لب های بی کیفیت استفاده کنید، این مشکلات محتمل است. شاید در ابتدای کار شاهد حساسیت نباشید اما به مرور زمان حساسیت ها بیشتر می شود. دقت کنید که حتی در خرید رژ لب از برندهای معتبر نیز به ترکیبات آن دقت داشته باشید.

کاهش ورود رژلب به بدن
مواد شیمیایی که در رژلب وجود دارد از دو طریق وارد بدن می‌شود. مقداری از آن از طریق بو و مقداری دیگر از طریق زبان زدن به لب به بدن راه پیدا می‌کند. زمانی که طعم رژ را داخل دهان خود حس کردید یعنی مقداری از رژ روی زبانتان نشسته و در حال وارد شدن به سیستم گوارش شما است. بهتر است سریعا آب دهان خود را تخلیه کنید تا در معرض بیماری های خطرناک قرار نگیرید.

در مواقعی رژ روی لب‌هایتان است، از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی ها خودداری کنید. یا زمانی که می خواهید خوراکی میل نمایید، حتما مواد را از روی لب‌ها پاک کنید. این موضوع مهمی است؛ لطفا آن را جدی بگیرید تا خطر از شما دور تر شود.

مسمومیت کودکان با سرب
 

مسمومیت کودکان با سرب یکی از شایع ترین مشکلات جهانی است. هرگز برای کودکان از رژلب استفاده نکنید؛ حتی برای عکس گرفتن کودکانه! خوردن و حتی بوییدن رژ لب شیمیایی توسط کودکان عوارضی مانند عقب افتادگی ذهنی و اختلال در رشد را به همراه دارد. تمام رنگ‌ها و مواد روغنی که روی صورت کودکان استفاده می‌شود، باوجود اینکه استاندارد است، اما دارای فلزات سنگین بوده و این مواد سبب ایجاد گل‌مژه و عفونت در کودکان می‌شود.

در سال 1991 تحقیقاتی که امریکا بر روی کودکان انجام داد نشان می‌دهد از هر 11 کودک یک نفر با سرب مسموم شده است. با وجود اینکه همه ما از خطرات سرب با خبر هستیم اما بازهم والدین به راحتی رژلب را در اختیار کودکان قرار میدهند و آن را یک تفریح برای کودکان میدانند. از علائم مسمومیت با سرب نداشتن تعادل، افزایش فعالیت، تاخیر در رشد، افزایش فشار جمجمه و کما است.

رژلب های گیاهی بهترین جایگزین برای رژ لب شیمیایی است که بخواهید برای بازی و تفریح به کودکتان بدهید یا با آن لب های کودکتان را زیبا تر کنید. به جای استفاده از رژ لب های موجود در بازار، رژ لب های طبیعی برای فرزندتان بخرید تا حتی اگر مقداری از آن را خورد هم مشکلی برایش ایجاد نشود.

رژلب گیاهی چیست؟
رژلب‌های گیاهی گزینه مناسب‌تری نسبت به سایر رژلب‌ها هستند. زیرا هم دوام کمتری دارند و هم سرب و مواد سنگین در آن‌ها به کارنرفته است. اما تنوع رنگ آن‌ها کمتر است.

ماده مهم و حیاتی به کار رفته در رژ لب های گیاهی موم طبیعی و باکیفیت تولید شده توسط زنبور عسل است. علاوهن بر این، برای ساخت رنگ رژ لب نیز تماما از مواد طبیعی و خوراکی استفاده می شود. روغن های به کار رفته در تولید رژ لب گیاهی نیز عموما از روغن های مفید برای بدن و سلامت لب است.

 

رژ لب گیاهی که برخی به آن رژ لب خانگی نیز گفته می شود، هم قابل خریداری است و هم می توانید آن را خودتان در خانه درست کنید. اگر آموزش ساخت رژ لب در خانه را به صورت اصولی ببینید و یاد بگیرید، می توانید بهترین مواد طبیعی را برای درست کردن رژ لب در خانه تهیه کنید. در این صورت به راحتی می توانید از خطر رژ لب های شیمیایی موجود در بازار بگریزید. البته ساخت رژ لب در خانه به شما برای صرفه جویی در مصرف خرید لوازم آرایشی نیز کمک می کند.

 

  • ۹۹/۱۱/۰۸
  • مریم کریمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی